AB InBev-families stappen in Alpro-rivaal Oatly

Dec 07, 2016

Verlinvest en China Resources gaan de internationale expansie van de Zweedse specialist in lactosevrije producten Oatly ondersteunen.

Hoeveel ze daarvoor op tafel leggen, is niet bekend. De investering van het duo verloopt via CR Verlinvest, een joint venture van het investeringsvehikel van de AB InBev-families de Mévius en de Spoelberch en de groep achter het Chinese biermerk Snow.

De twee werken sinds enkele maanden samen. Oatly is hun tweede investering. Tijdens de zomer stapte CR Verlinvest in Red Sun, een Chinese uitbater van rusthuizen en zorgcentra.

CR Verlinvest koopt bestaande Oatly-aandelen van het durfkapitaalfonds Industrifonden. Die bezat 17 procent van het bedrijf en behoudt na de deal nog ongeveer een derde van die participatie.

Alpro

De andere aandeelhouders van Oatly – zowel institutionelen als privé-aandeelhouders en personeel – blijven aan boord. Volgens Le Soir legde CR Verlinvest meer dan 100 miljoen dollar op tafel voor 70 à 90 procent van Oatly en troefde de joint venture onder meer de Amerikaanse drankenreus Pepsico af, maar dat wordt nergens bevestigd.

Het Zweedse Oatly ontstond midden jaren 90 als spin-off aan de Lund-universiteit, iets ten noorden van de Zweedse stad Malmö. Het verkoopt zijn lactosevrije producten in een twintigtal landen in Europa en Azië en is onder meer een concurrent van Alpro.

Dat laatste was vroeger een onderdeel van de West-Vlaamse groep Vandemoortele, maar werd ingelijfd door Dean Foods, dan samen met andere entiteiten afgesplitst via WhiteWave Foods en uiteindelijk opgekocht door de voedingsreus Danone.

Expansie

De instap van CR Verlinvest moet de expansie van Oatly in China en de Verenigde Staten een duw in de rug geven. China Resources kan zijn expertise en netwerk in China aanspreken. Verlinvest heeft al tal van participaties in voeding- en drankbedrijven in de VS en kent zijn weg op die markt.

Oatly realiseerde vorig jaar een omzet van 40 miljoen euro, ruim een derde meer dan het voorgaande jaar. De nettowinst bleef evenwel beperkt tot 0,65 miljoen euro. Oatly mikt volgend jaar op 51 miljoen euro inkomsten.

De Zweedse onderneming is niet verlegen om een pr-stunt. Toen Alpro vorige maand stelde dat een gezond dieet deels uit voeding van dierlijke oorsprong bestaat, speelde het Zweedse bedrijf daar in zijn communicatie – onder meer naar veganisten – gretig op in.

Die agressieve communicatie draait evenwel niet altijd uit in het voordeel van Oatly. Begin vorig jaar werd de onderneming uit Malmö voor de rechter gesleept door de Zweedse melklobby LRF Mjölk omdat het in reclameboodschappen melk als een ongezond product bestempelde. Oatly verloor de rechtszaak, moest zijn reclameboodschappen intrekken en de gerechtskosten betalen.

Bron: De Tijd